Η ομιλία της ψυχολόγου Δέσποινας Μπαλατσα, που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 5/5 στο 2ο Γελ Αλεξάνδρειας ύστερα από πρόσκληση των καθηγητών είχε θέμα: « αγχωμένοι γονεις = αγχωμένα παιδιά»
Το άγχος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ζωής και, αναπόφευκτα, επηρεάζει την οικογενειακή δυναμική. Όταν οι γονείς βιώνουν έντονο άγχος, συχνά – χωρίς να το επιδιώκουν – το μεταφέρουν και στα παιδιά τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ένα περιβάλλον έντασης, ανασφάλειας και αυξημένων προσδοκιών, το οποίο δυσχεραίνει την ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού.
Έτσι, θεωρήθηκε αναγκαίο η διάκριση μεταξύ του λειτουργικού και παθολογικού άγχους. Πιο συγκεκριμένα το πρώτο κινητοποιεί και ενισχύει την αποδοτικότητα, ενώ το δεύτερο παραλύει τη δράση και επηρεάζει αρνητικά τη σωματική και ψυχική υγεία.
Σημαντικό ρόλο για την δημιουργία αγχους φαίνεται να παίζουν τα κοινωνικά πρότυπα που προωθούν την τελειότητα, την επιτυχία με κάθε κόστος και την ανάγκη για διαρκή υπεροχή. Ταυτόχρονα, η ψυχολόγος αναφέρθηκε στις υψηλές προσδοκίες των γονέων, οι οποίες ακόμα και αν πηγάζουν από αγάπη, μπορούν να προκαλέσουν πίεση και άγχος στα παιδιά, που νιώθουν ότι δεν είναι ποτέ αρκετά καλά.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω η Δέσποινα τόνισε την σπουδαιότητα που έχει να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να κάνουν λάθη, καθώς μέσα από αυτά μπορούν να μαθαίνουν, να ωριμάζουν και να αποκτούν αυτοπεποίθηση. Η αποδοχή της ατέλειας αποτελεί βασικό στοιχείο της υγιούς ανατροφής και ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Ταυτόχρονα, έγινε αναφορά στα πετυχημένα επαγγέλματα και την αμφισβήτηση της έννοιας αυτής . Στόχος της ψυχολόγου ήταν να εστιάσει στην ευτυχία των παιδιών και πως μπορεί να γίνει αυτή εφικτή.
Για τη διαχείριση του άγχους στην καθημερινότητα, προτάθηκαν πρακτικές τεχνικές που μπορούν να εφαρμοστούν τόσο από παιδιά όσο και από γονείς:
Η τεχνική Πομοντόρο (Pomodoro Technique), όπου το διάβασμα γίνεται σε μικρά χρονικά διαστήματα με διαλείμματα, ενισχύει τη συγκέντρωση και μειώνει την κόπωση.
Η ενίσχυση των κοινωνικών σχέσεων λειτουργεί προστατευτικά ενάντια στο άγχος. Η φιλία, το παιχνίδι και η επαφή με συνομηλίκους συμβάλλουν στην ψυχική ισορροπία των παιδιών.
Ένα ισορροπημένο ημερήσιο πρόγραμμα, που συνδυάζει υποχρεώσεις και ελεύθερο χρόνο, βοηθά στη ρύθμιση της πίεσης.
Η ενεργός συμμετοχή των γονέων στον σχεδιασμό της καθημερινότητάς μπορεί να ενισχύσει το αίσθημα της ασφάλειας που έχουν ανάγκη τα παιδιά αυτή τη περίοδο στη ζωής τους.
Τέλος, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα της ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ γονέων και παιδιών είναι. Η δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος, όπου το παιδί αισθάνεται ότι μπορεί να εκφράσει φόβους, ανησυχίες και σκέψεις χωρίς φόβο κριτικής, είναι ανεκτίμητη. Οι γονείς καλούνται να ακούν ενεργά, να δείχνουν ενσυναίσθηση και να ενθαρρύνουν τον διάλογο.
Στο τέλος της συνάντησης, μοιράστηκαν φυλλάδια με τεχνικές χαλάρωσης, όπως ασκήσεις αναπνοής, με σκοπό να αντιμετωπίζουν το άγχος με υγιείς τρόπους.
Η φροντίδα της ψυχικής υγείας ξεκινά από το σπίτι. Και όταν οι γονείς μάθουν να διαχειρίζονται το δικό τους άγχος, δίνουν στα παιδιά τους το πολυτιμότερο δώρο: ένα παράδειγμα ζωής με εσωτερική ισορροπία και ουσιαστική σύνδεση.