Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι πρώτες ανατιμήσεις της νέα χρονιάς σε περίπου 200 προϊόντα. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Η» μέχρι το τέλος Ιανουαρίου και ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αναμένεται, να αυξηθούν οι τιμές σε περίπου 100 προϊόντα σε ποσοστό που κατά μέσο όρο φτάνει το 6% ενώ μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα ανατιμηθούν επιπλέον 100 προϊόντα σε ποσοστό που κατά μέσο όρο θα ανέλθει στο 7%.
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι ανατιμήσεις δεν έχουν σταματήσει αλλά είναι πολύ λιγότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπου σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην διάθεσή της και η «Η» το περσινό πρώτο δίμηνο είχαν αυξήσει συνολικά οι τιμές σε περίπου 900 προϊόντα σε ποσοστό 10% με 11%.
Την ίδια στιγμή, τις τελευταίες εβδομάδες σημειώνονται και μειώσεις τιμών, κυρίως μέσα από την πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης «Μόνιμη μείωση τιμής», οι οποίες όμως δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις μεγάλες ανατιμήσεις που έχουν γίνει σε όλα σχεδόν τα βασικά καταναλωτικά αγαθά τα τελευταία περίπου 3 χρόνια.
Εξάλλου και οι ίδιοι οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ έχουν τονίσει ότι οι τιμές δεν θα επιστρέψουν σε επίπεδα προ της ενεργειακής κρίσης.
Τα ερωτηματικά
Ωστόσο, ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι οι τιμές σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης αυξήθηκαν με πρόσχημα την αύξηση του ενεργειακού κόστους αλλά δεν αποκλιμακώνονται αισθητά τουλάχιστον, τους τελευταίους μήνες όπως οι τιμές στο φυσικό αέριο ή το πετρέλαιο μπρεντ έχουν μειωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Αύγουστο του 2022 το φυσικό αέριο είχε εκτοξευθεί στο 340 ευρώ την μεγαβατώρα και χθες το βράδυ έπεσε ακόμη και κάτω από 40 ευρώ την μεγαβατώρα.
Σε ποια προϊόντα θα αυξηθούν οι τιμές
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μέχρι το τέλος Ιανουαρίου αναμένεται να έχουν ανατιμηθεί τα εξής προϊόντα:
- φρέσκοι χυμοί έως 22%,
- οδοντόβουρτσες, αφρόλουτρα και αποσμητικά έως 19%,
- σοκολατοειδή έως 18%,
- αλλαντικά ιδιωτικής ετικέτας 16%,
- κρασιά έως 16%,
- ελιές έως 14%,
- τόνος σε φάκελο έως 13%,
- χαρουπάλευρο έως 12%,
- τυριά χύμα και συσκευασμένα έως 10%,
- αναψυκτικά πορτοκάλι έως 9%,
- καφές εσπρέσο έως 7%,
- μπίρες έως 7%, βαλσαμικό ξύδι και μηλόξυδο έως 5%,
- έτοιμες σαλάτες 4% και φέτα 3%.
Αντίστοιχα έως το τέλος Φεβρουαρίου θα αυξηθούν οι τιμές στους φρέσκους χυμοί έως 22%, στις οδοντόβουρτσες, στα αφρόλουτρα και στα αποσμητικά έως 19%, στα σοκολατοειδή έως 18%, στα αλλαντικά ιδιωτικής ετικέτας 16%, στις ελιές έως 14%, στο χαρουπάλευρο έως 12%, στα τυριά, χύμα και συσκευασμένα έως 10%, στα αναψυκτικά πορτοκάλι έως 9%, στον καφέ εσπρέσο έως 7%, στις μπίρες έως 7%, στο βαλσαμικό ξύδι και στο μηλόξυδο έως 5%, στις έτοιμες σαλάτες 4% και στην φέτα 3%.
Οι νέες ανατιμήσεις θα περνούν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ ανάλογα με τα αποθέματα που διαθέτουν στις αποθήκες τους. Σημειώνεται, επίσης ότι πρόκειται για αυξήσεις που πραγματοποιούνται από μεμονωμένους προμηθευτές και όχι από το σύνολο των εταιρειών που παράγουν οι εμπορεύονται τα παραπάνω προϊόντα.
Το ελαιόλαδο πρωταθλητής της ακρίβειας
Με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα να επιμένει σε υψηλά επίπεδα και να βρίσκεται στο 8,9% τον Δεκέμβριο σε ετήσια βάση, το ελαιόλαδο αναδεικνύεται «πρωταθλητής» στην λίστα με τα προϊόντα στα οποία καταγράφονται οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής τον Δεκέμβριο το ελαιόλαδο ήταν ακριβότερο κατά 58,5% και ακολούθησαν τα φρούτα 15%, τα λαχανικά 14%, το μεταλλικό νερό, τα αναψυκτικά και οι χυμοί φρούτων κατά 12,6%, τα ψάρια 8,4%, η ζάχαρη, οι σοκολάτες, τα γλυκά και τα παγωτά 7,7%, τα κρέατα 6,5%, τα γαλακτοκομικά και τα αβγά 3,8%, ο καφές 3,7% ενώ οι ετήσιες αυξήσεις στο ψωμί και τα δημητριακά έφτασαν το 2,6%.