Το κίνδυνο να αυξηθούν οι τιμές σε προϊόντα, όπως βιομηχανικά υλικά και πρώτες ύλες εκφράζουν παράγοντες της αγοράς, εφόσον δεν λήξει άμεσα η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων ενώ έντονη είναι ανησυχία και για φαινόμενα κερδοσκοπίας.

Ήδη, οι εισαγωγές από τις ασιατικές χώρες αλλά και οι εξαγωγές καταγράφουν σημαντική πτώση.  Εδώ και περίπου 40 ημέρες αρκετά πλοία από την Ασία με προορισμό τον Πειραιά αλλά και τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά λιμάνια, δεν περνούν από την διώρυγα του Σουέζ αλλά κάνουν το γύρω της Αφρικής με αποτέλεσμα να τριπλασιάζονται τα κόστη για την μεταφορά των προϊόντων και να διπλασιάζεται ο χρόνος για να φθάσουν στον μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Κόστη που αναμένεται να μετακυληθούν στις τιμές των προϊόντων με γνώστες της αγοράς να εκτιμούν ότι μπορεί να σημειωθούν ανατιμήσεις σε ποσοστό ακόμη και πάνω από το 10%.

Ωστόσο, όλα θα εξαρτηθούν από την διάρκεια της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα. Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν αναμένονται ελλείψεις στην αγορά καθώς, ακόμη και με καθυστέρηση, τα προϊόντα από την Ασία θα φθάνουν στην Ελλάδα.

Τριπλασιασμός του κόστους μεταφοράς

Τα πρώτα σημάδια από την αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα είναι ήδη εμφανή στο λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλη Κορκίδη, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά έχουν μειωθεί κατά 45% και οι εξαγωγές κατά 14% έως 20%».

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε εβδομαδιαία βάση, το λιμάνι του Πειραιά υποδεχόταν 50.000 εμπορευματοκιβώτια από την Ασία. Ο κ. Κορκίδης τονίζει ότι τα ναύλα για τη μεταφορά των εμπορευμάτων που έρχονται από την Ασία έχουν τριπλασιαστεί και συγκεκριμένα από τα 1.850 ευρώ ημερησίως στις 12 Δεκεμβρίου, οπότε και ξεκίνησαν οι επιθέσεις των Χούθι στα πλοία, έχουν φτάσει στα 6.000 ευρώ σήμερα».

Πλήγμα για τις εξαγωγές

Οι εξαγωγές προς τις ασιατικές χώρες γίνονται με ιδιαίτερη δυσκολία ενώ, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΕ-Συνδέσμου Εξαγωγέων, Συμεών Διαμαντίδη, «οι  εξαγωγείς πλήττονται διπλά γιατί αυξάνεται το κόστος των πρώτων υλών και ταυτόχρονα διπλασιάζεται ο χρόνος μεταφοράς των προϊόντων. Έχουμε πρόβλημα στα νωπά προϊόντα που εξάγουμε, όπως το ακτινίδιο, το οποίο δεν μπορεί να φτάσει στις χώρες της Άπω Ανατολής. Ήδη έχουν χαθεί κάποια συμβόλαια πώλησης ακτινιδίου στην Κορέα».

Επίσης, αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ-Συνδέσμου εξαγωγέων σε ένα πλοίο που χτυπήθηκε από τους Χούθι στις 18 Δεκεμβρίου υπήρχαν ελληνικά ακτινίδια, τα οποία έφθασαν στην Κορέα αλλοιωμένα και οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν ασφαλίζουν τα προϊόντα λόγω του πολέμου και των τρομοκρατικών ενεργειών.

Ποια προϊόντα εισάγουμε από την Ασία

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒΕ-Συνδέσμου Εξαγωγέων μόνο από την Κίνα και την Ινδία το 2022 εισαγάγαμε με στην χώρα μας προϊόντα συνολικής αξίας περίπου 9 δισ. ευρώ. Ειδικότερα οι εισαγωγές από την Κίνα ανήλθαν σε 7,9 δισ. ευρώ και από την Ινδία σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ.

Τα κυριότερα προϊόντα που εισάγονται στην χώρα μας από την Κίνα είναι μηχανήματα, οχήματα και διάφορα βιομηχανικά προϊόντα, χημικά, τρόφιμα και πρώτες ύλες ενώ από την Ινδία η χώρα μας προμηθεύεται βιομηχανικά προϊόντα, χημικά, πετρελαιοειδή, μηχανήματα, οχήματα και τρόφιμα.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ.
Exit mobile version