Αύξηση 3,5% κατέγραψε ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο, προσθέτοντας έντονη ανησυχία τόσο στους πολίτες όσο και στην κυβέρνηση για τη νέα δυναμική ανατιμήσεων που αναπτύσσεται.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, o Γενικός ΔΤΚ τον Δεκέμβριο, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2023, πάντως, παρουσίασε μείωση 0,1%, έναντι μείωσης 0,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2023 – Δεκεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 3,5%, έναντι αύξησης 9,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου 2021 – Δεκεμβρίου 2021.

Τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν την πρώτη εικόνα που είχε δώσει και η Eurostat, από την οποία προέκυψε αναζωπύρωση του πληθωρισμού για τον Δεκέμβριο στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρωζώνη. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, ο πληθωρισμός της Ευρωζώνης αυξήθηκε τον Δεκέμβριο στο 2,9% από 2,4% και της Ελλάδας στο 3,7% από 2,9% τον προηγούμενο μήνα.

Τις τελευταίες ημέρες, οι προβολείς έχουν μετατοπιστεί από την διαρκή ακρίβεια στα τρόφιμα, στα μεγάλα περιθώρια κέρδους των πολυεθνικών, τη μάχη των προσφορών-πιστωτικών σημειωμάτων και τις ουσιαστικά υψηλότερες τιμές που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού και είδη προσωπικής φροντίδας. Χώρια το βρεφικό γάλα και οι πάνες.

Η κυβέρνηση υπολογίζει πως με τα μέτρα που ανακοίνωσε και ετοιμάζεται να θέσει σε εφαρμογή, από τον Μάρτιο οι τιμές σε 2.000 κωδικούς, όπως τους εκτίμησε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας  θα είναι μειωμένες.

Οι ανατιμήσεις

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αναφορικά με τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα.

Καταγράφεται αύξηση 58,5% στην τιμή του ελαιόλαδου, 15% στα φρούτα και 14% στα λαχανικά. 

Σε μεταλλικό νερό και αναψυκτικά οι τιμές ανέβηκαν κατά 12,6%.

Στα φάρμακα καταγράφονται αυξήσεις 11,8% και στα αεροπορικά εισιτήρια 10%. 

Στον αντίποδα, η τιμή του φυσικού αερίου σημείωσε μεγάλη πτώση της τάξης του 52,9%%, αποτελώντας όμως το μοναδικό προϊόν που κατέγραψε πτώση σε ετήσιο επίπεδο.

Ωστόσο, μέσα σε ένα μήνα οι τιμές στα νωπά λαχανικά αυξήθηκαν κατά 5,7%, στο ελαιόλαδο 4,7%, στα νωπά ψάρια 2,2%. 

Σύγκριση σε ετήσιο επίπεδο

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,5% τον Δεκέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 8,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 2,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 2,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα, διακοσμητικά είδη και άλλα καλύμματα δαπέδου, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 5,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 0,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
  • 2,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
  • 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 5,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 1,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Οι αυξήσεις μέσα σε ένα μήνα

Η μείωση του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 0,1% τον Δεκέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 1,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 0,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
  • 1,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 0,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: πουλερικά, νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, νωπά φρούτα, κατεψυγμένα λαχανικά, καφέ.
  • 1,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 0,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 0,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
  • 0,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία , ξενοδοχεία-μοτέλ πανδοχεία.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ.
Exit mobile version