Επιστολή στα αρμόδια υπουργεία έστειλε σήμερα, όπως είχε δεσμευτεί, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, με 15 συγκεκριμένες προτάσεις της Περιφέρειας για τον περιορισμό των επιπτώσεων από την κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Flyover) στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης.
Επίσης, ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρει τα ζητήματα του αποκλεισμού λωρίδων κυκλοφορίας, την εγκατάσταση νέου εξοπλισμού και τις ασφαλτοστρώσεις, με την υποχρέωση του αναδόχου να διατηρεί πάντα διαθέσιμες δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ωστόσο, ο ανάδοχος ισχυρίζεται, επικαλούμενος τη σύμβαση που έχει υπογραφεί, ότι σε κάθε φάση κατασκευής η συντήρηση και λειτουργία του κυκλοφορούμενου τμήματος της οδού δεν ανήκει στην αρμοδιότητά του.
“Σε ένα οδικό τμήμα που υπάρχει κατάληψη οδοστρώματος για εκτέλεση εργασιών, αυτό το τμήμα αποτελεί εργοταξιακή ζώνη και την αποκλειστική ευθύνη για λειτουργία του με την εφαρμογή των μέτρων ρύθμισης κυκλοφορίας την έχει ο φορέας που εκτελεί το έργο. Επιπλέον στην περίπτωση της κατασκευής του Flyover το κυκλοφορούμενο τμήμα της περιφερειακής δεν θα έχει καμία σχέση με την υφιστάμενη (πριν την εκκίνηση του έργου) οδό, αφού θα μειωθεί ο αριθμός των λωρίδων και το πλάτος τους, θα αποξηλωθεί η διαχωριστική νησίδα με τα φυτά και τους ιστούς ηλεκτροφωτισμού, θα τοποθετηθούν νέα στηθαία ασφαλείας για διαχωρισμό των κλάδων και στα άκρα της νέας διαμόρφωσης θα τοποθετηθούν νέοι ιστοί ηλεκτροφωτισμού και φωτιστικά σώματα. Σε αυτό λοιπόν το οδικό τμήμα που ο ανάδοχος θα εκτελεί τις εργασίες του και θα το διαμορφώνει κατάλληλα, έτσι ώστε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του έργου του, ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει ότι την αρμοδιότητα συντήρησης και λειτουργίας δεν θα την έχει ο ανάδοχος. Είναι προφανές ότι το σχήμα αυτό είναι αναποτελεσματικό και δυσχεραίνει την αποκατάσταση των βλαβών, καθώς θα επικαλύπτονται οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες των εμπλεκόμενων φορέων”, σημειώνει ο Περιφερειάρχης.
Επιπλέον η μείωση της χωρητικότητας στο κυκλοφορούμενο τμήμα της οδού και η αναμενόμενη αύξηση της καθυστέρησης έχει προκαλέσει προβληματισμό σχετικά με την αντιμετώπιση των εκτάκτων περιστατικών στην περιφερειακή οδό, αλλά και τη μετακίνηση των ασθενοφόρων από και προς τα νοσοκομεία υπό συνθήκες αυξημένης κυκλοφοριακής συμφόρησης.
“Μόνο με πολύ καλό συντονισμό των εμπλεκομένων μερών μπορεί να επιτευχθεί το επιθυμητό επίπεδο οδικής ασφάλειας και να μειωθεί η όχληση των χρηστών της περιφερειακής οδού. Αυτό είναι εφικτό μόνο όταν ο φορέας κατασκευής και ο φορέας συντήρησης και λειτουργίας είναι κοινός ή τουλάχιστον ελέγχονται – εποπτεύονται από κοινό φορέα που στην προκειμένη περίπτωση είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών”, υπογραμμίζει ο Περιφερειάρχης, ενώ σημειώνει πως ο νόμος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τον οποίο δίνεται η δυνατότητα της ανάθεσης της λειτουργίας και συντήρησης σε εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου, οδών που επηρεάζονται κατά την κατασκευή των έργων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης ή ΣΔΙΤ ή χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “είναι προφανώς προς την σωστή κατεύθυνση αφού μειώνει τους εμπλεκόμενους φορείς”.
“Θα πρέπει να εκδοθούν άμεσα όλες οι απαραίτητες Υπουργικές Αποφάσεις προκειμένου να ανατεθεί η λειτουργία και συντήρηση της Περιφερειακής οδού, σε εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως άλλωστε έχει ήδη εξαγγελθεί, με στόχο να επιτευχθεί το βέλτιστο επίπεδο οδικής ασφάλειας. Καθώς οι εργασίες κατασκευής έχουν ήδη ξεκινήσει, η έκδοση των ανωτέρω αποφάσεων είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την ομαλή εξέλιξη του έργου και της οδικής ασφάλειας των οδηγών που κινούνται στην Περιφερειακή Οδό, κάτι που έχει επισημανθεί από πλευράς μας από την πρώτη στιγμή που γίναμε κοινωνοί του σχεδιασμού σας για την υλοποίηση του έργου όμως δεν το έχουμε δει ακόμη να υλοποιείται”, τονίζει ο κ. Τζιτζικώστας.
Οι 15 προτάσεις
Προκειμένου να αμβλυνθούν κατά το δυνατό, οι επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια και την κυκλοφορία του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης από τα έργα κατασκευής του Flyover, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας καταθέτει τις εξής προτάσεις προς τα αρμόδια Υπουργεία, ώστε να μεριμνήσουν για την άμεση εφαρμογή τους:
1. Σύσταση ομάδας ειδικών επιστημόνων η οποία θα επιφορτιστεί με τις απαιτούμενες δράσεις και την εκπόνηση των αντίστοιχων μελετών εφαρμογής για την άμβλυνση των επιπτώσεων στην πόλη από την κατασκευή του Flyover.
2.Θέσπιση και κατοχύρωση για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που λειτουργούν στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης της τηλεργασίας προκειμένου να μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος από τις μετακινήσεις των εργαζομένων σε καθημερινή βάση.
3.Τροποποίηση και προσαρμογή του ωραρίου λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών.
4.Αλλαγή του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης.
5.Τοποθέτηση και λειτουργία πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων μέσω των οποίων θα γίνεται ενημέρωση για τους χρόνους διέλευσης μέσω των οδών του πολεοδομικού συγκροτήματος και της περιφερειακής οδού.
6.Πιστή εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων.
7.Αποκομιδή απορριμμάτων εκτός των ωρών αιχμής.
8.Απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων από την περιφερειακή οδό κατά τις ώρες αιχμής.
9.Τοποθέτηση καμερών σε σημεία που κρίνει σκόπιμο η Τροχαία, ώστε να υποβοηθηθεί στη διαχείριση της κυκλοφορίας και στη μείωση της παράνομης στάθμευσης.
10.Εξασφάλιση διαδρόμου για τα ασθενοφόρα οχήματα μέσω του στρατοπέδου Καρατάσιου προς το νοσοκομείο Παπαγεωργίου.
11.Τοποθέτηση γερανοφόρων οχημάτων σε κατάλληλα σημεία στην περιφερειακή οδό για να παρεμβαίνουν άμεσα σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος.
12.Παραχώρηση δημοσίων χώρων εντός του αστικού ιστού ή και στην περίμετρο για κατασκευή υπαίθριων χώρων στάθμευσης.
13.Ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση του ΟΑΣΘ με προσωπικό και λεωφορεία και επιτάχυνση της παράδοσης του Μετρό σε λειτουργία.
14.Λήψη μέτρων για ταχύτερη υλοποίηση του έργου. Συγκεκριμένα προτείνουμε να εξεταστεί από το Υπουργείο σας η δυνατότητα ο ανάδοχος να εργάζεται σε δύο τουλάχιστον βάρδιες – αν δεν είναι εφικτό σε 24ώρη βάση – και επτά ημέρες την εβδομάδα προκειμένου να αυξηθεί ο ρυθμός υλοποίησης του έργου.
15.Αποστολή του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του έργου σε όλους τους φορείς προκειμένου να είναι ενημερωμένοι και να μπορούν να παρακολουθούν την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.