Close Menu
OPOLITIS.GROPOLITIS.GR
    ΝΕΑ

    7ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξάνδρειας: Βραβείο στον 15ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους «Cinema διάβασες;»

    Παρασκευή, 16 Μαΐου 2025 8:13 ΜΜ

    Εθελοντική αιμοδοσία στο Περιφερειακό Ιατρείο Μελίκης το πρωί της Κυριακής 18 Μαΐου

    Παρασκευή, 16 Μαΐου 2025 8:03 ΜΜ

    Νίκος Κουτσογιάννης: «Μετατρέπουμε τον Δήμο μας σε εκπαιδευτικό και ερευνητικό πόλο»

    Παρασκευή, 16 Μαΐου 2025 8:00 ΜΜ
    Facebook X (Twitter) Instagram
    ΡΟΗ
    • 7ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξάνδρειας: Βραβείο στον 15ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους «Cinema διάβασες;»
    • Εθελοντική αιμοδοσία στο Περιφερειακό Ιατρείο Μελίκης το πρωί της Κυριακής 18 Μαΐου
    • Νίκος Κουτσογιάννης: «Μετατρέπουμε τον Δήμο μας σε εκπαιδευτικό και ερευνητικό πόλο»
    • Εκπαίδευση στην παροχή Πρώτων Βοηθειών από τον Ι.Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αλεξάνδρειας
    • Λ. Τσαβδαρίδης: DRONE θα επιτηρεί για πρώτη φορά τους ορεινούς όγκους της Ημαθίας
    • Επίσκεψη Γκυρίνη στις Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. για την προώθηση θεμάτων του Δήμου και τη Μελέτη του Ειδικού Σχολείου
    • H εταιρεία “Απ’ τα περιβόλια του Βεζύρογλου” αναζητά Αποθηκάριο
    • Η εταιρεία AgroTreasure ζητά Υπεύθυνο Αποθήκης
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
    • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
    • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Κυριακή, 18 Μαΐου
    OPOLITIS.GROPOLITIS.GR
    • ΑΡΧΙΚΗ
    • ΤΟΠΙΚΑ
      • ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
      • ΒΕΡΟΙΑ
      • ΝΑΟΥΣΑ
      • ΗΜΑΘΙΑ
      • ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • ΑΓΟΡΑ
    • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
    • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
      • ΒΙΒΛΙΟ
      • ΜΟΥΣΙΚΗ
      • ΧΟΡΟΣ
      • ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ / ΘΕΑΤΡΟ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
    • ΑΓΓΕΛΙΕΣ
    • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
      • ΓΕΥΣΗ
      • ΔΙΕΘΝΗ
      • ΕΠΙΣΤΗΜΗ/ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
      • ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
      • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
      • ΤΑΞΙΔΙΑ
      • ΥΓΕΙΑ
      • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
    OPOLITIS.GROPOLITIS.GR
    Home»ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ»ΕΠΙΣΤΗΜΗ/ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ»Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής

    Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής

    ΕΠΙΣΤΗΜΗ/ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Πέμπτη, 11 Ιανουαρίου 2024 1:14 ΜΜΑπό Ο Πολίτης
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Χαμένοι στόχοι εσόδων, αναποτελεσματικές διαδικασίες και μεγάλοι όγκοι δεδομένων στις φορολογικές υπηρεσίες έχουν αυξήσει την ζήτηση για ‘έξυπνα’ συστήματα που μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά τις φορολογικές αρχές της χώρας μας.

    Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΑΔΕ ανακοίνωσε πρόσφατα την ένταξη της τεχνητής νοημοσύνης στο οπλοστάσιο της για την ανάλυση μεγάλων συνόλων δεδομένων από διάφορες πηγές, όπως τραπεζικές συναλλαγές, ψηφιακές δημόσιες πλατφόρμες, και μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την ανίχνευση συμπεριφορικών προφίλ, όπως ασυνήθιστες συναλλαγές ή μεταφορές χρημάτων και πληρωμές μέσω καρτών σε μη καταχωρημένους πωλητές. Ο στόχος της ενσωμάτωσης αυτών των συστημάτων θα είναι η πρόβλεψη φορολογικών παραβάσεων βασιζόμενοι σε προηγούμενα μοτίβα συμπεριφοράς και η ανάπτυξη προφίλ κινδύνου για φορολογούμενους και επιχειρήσεις σχετικά με την πιθανότητα φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.

    Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία ακολουθεί έστω και σε μεταγενέστερο χρόνο τις σχετικές διεθνείς τάσεις καθώς σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκθέσεις, πάνω από το 75% των εθνικών φορολογικών διοικήσεων ήδη χρησιμοποιούν μεγάλα δεδομένα και αυτοματοποιημένες διαδικασίες για να βοηθήσουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Μάλιστα, η γειτονική μας Ιταλία αποτελεί τον πιο ένθερμο χρήστη της τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό περιπτώσεων φοροδιαφυγής δεδομένου ότι μόνο πέρυσι κατάφερε να εντοπίσει πάνω από 1 εκατομμύριο περιπτώσεις υψηλού κινδύνου μέσω της δημιουργίας ενός ‘έξυπνου’ αλγόριθμου (VeRa) που συγκρίνει φορολογικές δηλώσεις, κέρδη, περιουσιακά στοιχεία, τραπεζικούς λογαριασμούς και ηλεκτρονικές πληρωμές αναζητώντας αποκλίσεις.

    Παράλληλα με τα όποια ωφελη της, η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στον χώρο της φορολογικής πολιτικής δημιουργεί προβληματισμό και ανησυχίες. Ανάμεσα σε αυτές, περιλαμβάνονται οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι από τη χρήση μη έγκυρων δεδομένων για την εκπαίδευση και την λειτουργία των σχετικών συστημάτων, τον κίνδυνο διαρροής εμπιστευτικών προσωπικών πληροφοριών των πολιτών αλλά και της ενδεχόμενης σταδιακής αντικατάστασης του ανθρώπινου στοιχείου στις φορολογικές υπηρεσίες.

    Είναι πρόσφατο το παράδειγμα της Ολλανδίας όπου στο πλαίσιο της περίφημης υπόθεσης ‘toeslagenaffaire,’ τον Ιανουάριο του 2021 η κυβέρνηση αναγκάστηκε να παραιτηθεί εξαιτίας ενός ‘έξυπνου’ αλγορίθμου τον οποίο οι ολλανδικές φορολογικές αρχές ανέπτυξαν και χρησιμοποίησαν για να δημιουργήσουν συγκεκριμένα προφίλ κινδύνου σε μια προσπάθεια να εντοπίσουν απάτες στο πλαίσιο της χορήγησης κοινωνικών επιδομάτων. Στην πραγματικότητα, ο ελαττωματικός αυτός αλγόριθμος οδήγησε τις αρχές να επιβάλουν κυρώσεις σε οικογένειες λόγω απλής υποψίας απάτης με βάση τους δείκτες κινδύνου του συστήματος ωθώντας πολλές από αυτές σε επαχθή χρέη ενώ κάποια θύματα αυτοκτόνησαν και πάνω από χίλια παιδιά μεταφέρθηκαν σε ειδικά ιδρύματα.

    Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά όπου η χρήση αλγορίθμων μηχανικής μάθησης από τη φορολογική διοίκηση ενός κράτους μέλους της ΕΕ αμφισβητήθηκε καθώς στις 13 Φεβρουαρίου 2020, τα ολλανδικα δικαστηρια διέταξαν την απαγόρευση την χρήση του Systeem Risico Indicatie (SyRI), ενός αλγόριθμου βαθμολόγησης κινδύνου μηχανικής μάθησης που προέβλεπε τον κίνδυνο απάτης από ορισμένους αποδέκτες κοινωνικής πρόνοιας. Μάλιστα πρόσφατα το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο της Σλοβακίας έκρινε, στην υπόθεση eKasa, ότι η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικών ταμειακών μηχανών – που αποστέλλουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο στην κεντρική βάση δεδομένων της φορολογικής διοίκησης της Σλοβακίας για περαιτέρω επεξεργασία από αλγόριθμους βαθμολόγησης κινδύνου- αντιβαίνει σε πολλές διατάξεις της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου καθώς δεν διασφαλίζεται η νομιμότητα και η αναλογικότητα των τεχνολογικών λύσεων που έχουν τεθεί σε εφαρμογή.

    Καθώς οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη για να αυτοματοποιήσουν τα συστήματά φορολογικού ελέγχου, οι προαναφερόμενες υποθέσεις καταδεικνύουν την ανάγκη προσεκτικής εφαρμογής, πολλαπλών ελέγχων επαλήθευσης και της υιοθέτησης των ακόλουθων διασφαλίσεων στο πλαίσιο της συγκεκριμένης μορφής αλγοριθμικής διακυβέρνησης.

    Πρώτον, η εγκυρότητα των συμπερασμάτων που προκύπτουν από την εφαρμογή αυτών των συστημάτων πρέπει να επαληθεύεται διαρκώς και τα σχετικά ευρήματα δεν θα πρέπει να αντικαθιστούν, το έργο των φορολογικών ελεγκτών, αλλά να λειτουργούν συμπληρωματικά. Δεδομένου ότι έχουν προκύψει αρκετές περιπτώσεις όπου τα μοντέλα μηχανικής μάθησης αποδείχθηκαν επιρρεπή σε εσφαλμένες κρίσεις, ειδικά στο συνεχώς εξελισσόμενο φορολογικό νομικό περιβάλλον, ο κύριος στόχος πρέπει να είναι οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται να παραμείνουν ανθρωποκεντρικες.

    Δεύτερον, καθώς η χρήση και η πολυπλοκότητα αλγοριθμικών συστημάτων αυξάνεται, οι φορολογούμενοι πρέπει να ενημερώνονται επαρκώς εάν διερευνώνται βάσει αλγοριθμικής ανάλυσης, ποια δεδομένα χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση του αλγόριθμου και ποια κριτήρια επιλογής χρησιμοποιήθηκαν. Η διαφάνεια είναι το κλειδί για την ευρύτερη αποδοχή τέτοιων εργαλείων φορολογικού ελέγχου επομένως ο εξωτερικός έλεγχος και πιστοποίηση των αλγορίθμων ως προϋπόθεση για την εγκυρότητα των αποφάσεων θα μπορούσε να καταστεί υποχρεωτικός σύμφωνα και με το γαλλικό μοντέλο.

    Τρίτον, η διασφάλιση της ασφάλειας των δεδομένων εκ μέρους των φορολογικών διοικήσεων και η επαρκής προστασία του δικαιώματος σεβασμού της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων είναι απαραίτητη για την διατήρηση της εμπιστοσύνης του κοινού στις φορολογικές αρχές και της προστασίας των δικαιωμάτων των φορολογουμένων επομένως η εμπλοκή της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την επίβλεψη της δημιουργίας αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης είναι απαραίτητη.

    Με άλλα λόγια, η καταπολέμηση της απάτης δεν μπορεί να βασίζεται σε απλούς αλγόριθμους ανίχνευσης ούτε πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ακραιφνώς τεχνολογικό ζήτημα. Η αναγκαιότητα συλλογικών ελέγχων και η διαρκής αξιολόγηση της ποιότητας των συστημάτων αυτών αποτελεί όχι μόνο θεμελιώδη πρόκληση αλλά και αναγκαία προϋπόθεση για την αποτελεσματική εφαρμογή τους στο πεδιο της φορολογικής πολιτικής και εν τέλει για την κοινωνική αποδοχή και μακροημέρευση της στο ελληνικό οικονομικό και τεχνολογικό περιβάλλον.

    O Δρ. Μιχάλης Kρητικός είναι ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ και Επίκουρος Καθηγητής σε θέματα Τεχνητής Νοημοσύνης και Ψηφιακής Μετάβασης στη Σχολή Διακυβέρνησης του Vrije Universiteit Brussel.

    ΜΑΧΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ ΤΕΧΝΙΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
    ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Previous ArticleΗλεκτρονικό «πορτοφόλι» αυτοκινήτου – Τα πάντα για το ΙΧ σε μία εφαρμογή
    Next Article Οι συνέπειες του πληθωρισμού στην οικονομία και ο ρόλος των τιμών ενέργειας

    Σχετικές αναρτήσεις

    Μεγάλη διάκριση για το Γυμνάσιο Πλατέος στον διαγωνισμό CanSat in Greece 2025

    Δευτέρα, 28 Απριλίου 2025 3:12 ΜΜ

    Safe-Athens: Όταν η τεχνολογία γίνεται σύμμαχος της ασφάλειας – Αναγκαία λύση για κάθε Δήμο

    Κυριακή, 2 Μαρτίου 2025 3:03 ΜΜ

    Η ομάδα Plasat του Γυμνάσιου Πλατέος Εκτοξεύεται στους ΦΙΝΑΛΙΣΤ του Διαγωνισμού ‘’CanSat IN GREECE 2025’’

    Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2025 8:59 ΠΜ



    ΣΟΥΡΛΟΠΟΥΛΟΣ Α ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ

    ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ – ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ

    Α.Φ.Μ. 800378397 Δ.Ο.Υ. ΒΕΡΟΙΑΣ

    ΒΕΤΣΟΠΟΥΛΟΥ 72 ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΗΜΑΘΙΑΣ

    Τ.Κ. 59300

    ΤΗΛ-ΦΑΞ: 23330 24222

    e-mail: politis6@otenet.gr

    ΑΡΙΘΜΟΣ ΓΕΜΗ: 119165226000

     Νόμιμος Εκπρόσωπος – Διευθυντής  : Νικόλαος  Σουρλόπουλος

    Διαχειριστής ιστοσελίδας: Νικόλαος Σουρλόπουλο

     Διευθυντής Σύνταξης :   Αλέξανδρος Σουρλόπουλος

     Διαχειριστής και Δικαιούχος του ονόματος τομέα : ΣΟΥΡΛΟΠΟΥΛΟΣ Α ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ

     

    Ο ΠΟΛΙΤΗΣ

    politis6@otenet.gr
    Τηλέφωνο:23330 24222
    Φαξ:23330 24222

    Δήλωση συμμόρφωσης με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334

    H ΣΟΥΡΛΟΠΟΥΛΟΣ Α ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε δηλώνει ότι η ίδια και ο παρών ιστότοπος συμμορφώνονται με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018 σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63) και ότι στο πλαίσιο αυτό διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει ή/και να αφαιρεί κάθε περιεχόμενο το οποίο κρίνει ότι είναι παράνομο, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση ή άδεια του χρήστη, καθώς και να λαμβάνει κάθε αναγκαίο προληπτικό μέτρο για την αποτροπή της διάδοσης παράνομου περιεχομένου.

    Η ιστοσελίδα opolitis.gr είναι πιστοποιημένη στο ηλεκτρονικό Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου της ΓΓ Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Μ.Η.Τ. 232380

    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
    • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
    • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
    © 2025 opolitis.gr

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.