Το πιο αναγνωρίσιμο αρτοσκεύασμα του κόσμου, το ιταλικό πανετόνε (panettone), φαίνεται πως αρχίζει να αποκτά ολοένα και περισσότερους Θεσσαλονικείς οπαδούς καθώς από τις 15 Νοεμβρίου που κάνει την εμφάνιση του, στα ζαχαροπλαστεία της πόλης, καταγράφει συνεχή ζήτηση με αυξητικές τάσεις. Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως τα παραδοσιακά γλυκά των Χριστουγέννων τα μελομακάρονα, σε όλες τις παραλλαγές τους, και οι κουραμπιέδες δεν έχουν, τις ημέρες που διανύουμε, την τιμητική τους.
Όταν πρωτοεμφανίστηκε το πανετόνε, περίπου τον 15ο αι., ήταν ένα γλυκό και φουσκωμένο ψωμί με χρυσαφένιο χρώμα, πλούσιο σε άρωμα και γεύση που περιοριζόταν στον τόπο καταγωγής του, το Μιλάνο. Σταδιακά, έγινε το σύμβολο των Χριστουγέννων σε όλη την Ιταλία και αργότερα η ιδιαίτερη εμφάνιση σε συνδυασμό με τη γεύση του κατέκτησαν τον κόσμο.
Ήρθε για να μείνει
Το πανετόνε, το διάσημο χριστουγεννιάτικο γλυκό με την εντυπωσιακή εμφάνιση, σχεδόν μετά την περίοδο του κορωνοϊού άρχισε να αποκτά στη Θεσσαλονίκη τη δική του πελατεία, που το προτιμά πλέον, όπως λένε ζαχαροπλάστες, για τις επισκέψεις του έναντι ενός απλού κέικ ή κάποιου άλλου γλυκού.
«Πριν τον κορωνοϊό το πανετόνε δεν υπήρχε στα ζαχαροπλαστεία της πόλης, πλέον έχει μπει δυναμικά και κερδίζει κομμάτι από την πίτα της χριστουγεννιάτικης αγοράς», σχολιάζει ο πρόεδρος της Συντεχνίας Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης και β΄αντιπρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μάριος Παπαδόπουλος.
Αν και δεν είναι ξεκάθαρο πως μέσα στα τελευταία χρόνια το εν λόγω γλυκό… εδραιώθηκε στις γευστικές συνήθειες των Θεσσαλονικέων, το βέβαιο πάντως είναι πως οι ζαχαροπλάστες της πόλης είναι ιδιαίτερα ευφάνταστοι και δημιουργούν διάφορες παραλλαγές συνήθως των 750 gr με τις τιμές τους να ξεκινούν από τα 14 ευρώ.
Γλυκό…χρυσωρυχείο
Στην εμφάνιση το πανετόνε, μοιάζει με παραφουσκωμένο κέικ, ορισμένοι μάλιστα το συγχέουν με το τσουρέκι, όμως στην ουσία είναι ένα γλυκό ψωμί με προζύμι, αποξηραμένα ή ζαχαρωμένα φρούτα (κόντιτα) και ιδιαίτερο τρόπο παρασκευής. Tα luxury ζαχαροπλαστεία ανά την Ευρώπη και οι οίκοι μόδας όπως η Gucci κρατούν τα σκήπτρα της παγκόσμιας αγοράς του χειροποίητου πανετόνε εδώ και χρόνια, ενώ και τα μικρότερα αρτοποιεία δοκιμάζουν συνεχώς νέες τεχνικές και προσθήκες πρωτότυπων υλικών δημιουργώντας τα δικά τους signature panettones. Οι τιμές των μεγάλων brands είναι σαφώς πιο αυξημένες σε σχέση με τους μικρότερους παραγωγούς. Χαρακτηριστικά, τα πανετόνε της Gucci κοστίζουν 80 ευρώ το τεμάχιο (1 kgr) και έρχονται συσκευασμένα σε καλαίσθητα μεταλλικά κουτιά.
Μελομακάρονα και κουραμπιέδες στην πρώτη γραμμή
Και επειδή ο νέος είναι ωραίος, αλλά ο… παλιός είναι αλλιώς, μελομακάρονα και κουραμπιέδες διατηρούν διαχρονικά την πρωτοκαθεδρία τους. Όπως εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος, η ζήτηση είναι αυξημένη για τα δυο παραδοσιακά γλυκά, με το που κάνουν την εμφάνιση τους στα ζαχαροπλαστεία στα μέσα Νοεμβρίου, ενώ στη συνέχεια κάνει …κοιλιά και επανέρχεται δριμύτερη από τις 17 Δεκεμβρίου και μετά. «Στην καταναλωτική συνείδηση των αγοραστών είναι βαθιά χαραγμένη η αγορά των χριστουγεννιάτικων γλυκών από τα ζαχαροπλαστεία. Ο καταναλωτής τα επιλέγει συνειδητά από τα ζαχαροπλαστεία της γειτονιάς ή αυτά που είναι της αρεσκείας του, καθώς γνωρίζει τη σχέση ποιότητα – τιμής συγκριτικά με τα σούπερ μάρκετ», τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος επισημαίνοντας πως τα γλυκά των Χριστουγέννων δεν επηρεάζουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Όπως λέει χαρακτηριστικά «δεν είναι είδος που πρέπει ο καταναλωτής να το έχει κάθε μέρα στο τραπέζι του, όπως το λάδι, το γάλα κλπ». «Άλλωστε πόσα μελομακάρονα και κουραμπιέδες μπορεί μια οικογένεια να καταναλώσει;» διερωτάται με νόημα.
Αναφορικά με τις τιμές των εν λόγω γλυκών, ως απόρροια των αυξημένων πρώτων υλών και των τιμών της ενέργειας, καταγράφεται σε σχέση με πέρυσι μια αύξηση από 5% έως 7%. Αξίζει να σημειωθεί πως όσοι είχαν αυξήσει ιδιαίτερα, πέρυσι, τις τιμές των γλυκών τους φέτος τις διατήρησαν στα ίδια επίπεδα.
Οι τιμές για ένα κιλό κουραμπιέδες κυμαίνονται από 14 έως 18 ευρώ, ενώ για ένα κιλό μελομακάρονα από 13 έως 17 ευρώ.