Σε εφαρμογή μπαίνουν από αύριο, Παρασκευή 1η Μαρτίου τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας στο λιανεμπόριο με στόχο την μείωση των τιμών στα σούπερ μάρκετ σε δεκάδες βασικά προϊόντα για το μέσο νοικοκυριό. Σε μια πλειάδα προϊόντων, όπως καθαριστικά, απορρυπαντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας, οι αρχικές τιμές μειώνονται μεσοσταθμικά 15% με 16%.
Όπως εξηγεί μιλώντας στην «Η» ο Απ. Πεταλάς, Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, οι προωθητικές ενέργειες (προσφορές, εκπτώσεις) για το πρώτο 15ήμερο του Μαρτίου δείχνουν πως οι τελικές λιανικές τιμές θα μειωθούν ή θα μείνουν σταθερές για τον καταναλωτή, ανάλογα με την προωθητική ενέργεια που επιλέγει η εκάστοτε εταιρεία.
Μείωση αρχικής τιμής
Κατ αρχήν στο στόχαστρο μπαίνουν οι τιμές σε δεκάδες κωδικούς προϊόντων που εμπίπτουν στις κατηγορίες του μέτρου για τη μείωση της αρχικής τιμής. Το μέτρο προβλέπει πως οι προμηθευτές οφείλουν να μειώσουν από 1η Μαρτίου την αρχική τιμή συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων, τουλάχιστον κατά το 30% του αθροίσματος των παροχών – εκπτώσεων που έκαναν προς τους λιανέμπορους το 2023. Το μέτρο αφορά:
- Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
- Απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι
- Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
- Απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι
- Καθαριστικά επιφανειών παντός είδους
- Χλωρίνες
- Σαμπουάν και conditioner
- Αφρόλουτρα
- Σαπούνια σε υγρή ή στερεή μορφή
- Οδοντόκρεμες
- Βρεφικές και παιδικές πάνες
Μειώσεις αρχικών τιμών
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέοι τιμοκατάλογοι που έφτασαν στα σούπερ μάρκετ και θα εφαρμοστούν από 1η Μαρτίου δείχνουν μειώσεις των αρχικών τιμών μεσοσταθμικά κατά 15% με 16% στα εν λόγω προϊόντα. Οι μειώσεις των αρχικών τιμών κυμαίνονται ανά κατηγορία. Για παράδειγμα και σύμφωνα με πηγές της αγοράς:
- Στα απορρυπαντικά οι μειώσεις αρχικών τιμών κυμαίνονται από 5% έως και 40%.
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, υπάρχουν πολύ γνωστές μάρκες απορρυπαντικών, είτε πλυντηρίου ρούχων, είτε ταμπλέτες, είτε για πλύσιμο στο χέρι ή πλυντηρίου πιάτων που έστειλαν αρχικές τιμές μειωμένες κατά 20%. Κάποιοι ακόμη περισσότερο. Επίσης :
- Στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, οδοντόκρεμες κλπ, οι μειώσεις αρχικών τιμών κυμαίνονται από 5% έως 25% με 30%.
Τι θα δουν στο ταμείο οι καταναλωτές
Αυτές θα είναι και οι μειώσεις των τιμών που θα δουν στο ταμείο οι καταναλωτές; Όχι απαραίτητα. Διότι οι τελικές τιμές θα εξαρτηθούν από την ένταση των προσφορών και των εκπτώσεων στις οποίες θα επιμείνουν οι εταιρείες – προμηθευτές, προκειμένου να μείνουν στο παιχνίδι του ανταγωνισμού και να διατηρήσουν το μερίδιο αγοράς τους.
«Έχουμε πάρει τους τιμοκαταλόγους από τις εταιρείες που προμηθεύουν προϊόντα όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας και έχουμε δει πως οι τιμές έχουν μειωθεί κατά μέσο όρο 15% με 16%. Υπάρχουν μειώσεις που είναι μονοψήφιες και υπάρχουν και μειώσεις που αγγίζουν το 30%, ανάλογα με το μέγεθος των προσφορών που γινόταν την περσινή χρονιά. Αυτές οι μειώσεις αφορούν τις αρχικές τιμές», αναφέρει μιλώντας στην «Η» ο κ. Απόστολος Πεταλάς, Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.
Το μεγάλο στοίχημα
Μετά τις αναγκαστικές αυτές μειώσεις στις αρχικές τιμές το μεγάλο στοίχημα είναι να διατηρηθεί η ίδια ένταση στις προωθητικές ενέργειες των εταιρειών (προσφορές, εκπτώσεις) ώστε να πέσει και η τελική τιμή για τον καταναλωτή. «Στο βάθος του χρόνου εκτιμώ ότι θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός. Διαφοροποιώντας σημαντικά και απότομα το προωθητικό της πλάνο, μια εταιρεία και ενώ είχε εκπαιδεύσει πολλά χρόνια τους καταναλωτές της να αγοράζουν προσφορές, κινδυνεύει να χάσει καταναλωτές», παρατηρεί ο κ. Πεταλάς και προσθέτει πως αυτό είναι ένα διπλό στοίχημα:
- πώς θα οργανώσουν οι εταιρείες το προωθητικό τους πρόγραμμα και
- πώς θα διαβάσει ο καταναλωτής τις νέες προσφορές με τις μειωμένες τιμές τιμοκαταλόγου
Διότι ένας καταναλωτής που είχε εθιστεί σε προσφορές 1+1 δώρο, και σε εκπτώσεις 50% ή 60%, είναι ζητούμενο πώς θα αντιδράσει αν τώρα δει 25% έκπτωση.
Οι τιμές που θα πληρώσουν οι καταναλωτές
Τι δείχνουν τα σχέδια των εταιρειών για τις προωθητικές ενέργειες το πρώτο 15ήμερο του Μαρτίου και τι θα πληρώσουν τελικά οι καταναλωτές στο ταμείο;
«Από τα στοιχεία που έχουμε μέχρι τώρα, διότι αυτό εξελίσσεται συνεχώς – οι εταιρείες κάνουν πλάνο προωθητικών ενεργειών για 15 ημέρες όχι για ένα μήνα – φαίνεται ότι οι προωθητικές ενέργειες ή θα συνεχιστούν όπως ήταν με την ίδια ένταση και επομένως θα ωφεληθεί ο καταναλωτής ή σε κάθε περίπτωση θα είναι τέτοιες ώστε η τελική τιμή για τον καταναλωτή δεν θα είναι υψηλότερη», τονίζει ο κ. Πεταλάς.
Συνεπώς η εκτίμηση του κ. Πεταλά είναι πως τουλάχιστον για το πρώτο 15ήμερο του Μαρτίου οι τιμές στα επίμαχα προϊόντα θα είναι μειωμένες ή σταθερές. «Δεν πιστεύω πως μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες θα μειώσουν το προωθητικό τους πλάνο», σπεύδει να συμπληρώσει.
Για παράδειγμα, ένα σαμπουάν, που κόστιζε 7 ευρώ το τεμάχιο πωλούνταν πάντα ένα συν ένα δώρο. Στην πραγματικότητα το κάθε σαμπουάν κόστιζε 3,5 ευρώ. Πλέον η αρχική τιμή μειώνεται στα 5,70 ευρώ αναγκαστικά (μείωση αρχικής τιμής στο ύψος του 30% των προσφορών του 2023). Εφόσον η εταιρεία συνεχίσει την ίδια προωθητική ενέργεια (1+1) για να σταθεί στον ανταγωνισμό, ο καταναλωτής θα αγοράζει δυο σαμπουάν με 5,70, άρα θα πληρώνει το κάθε μπουκάλι με 2,85 ευρώ.
Αυτό βέβαια θα συμβεί αν η εταιρεία συνεχίσει το προωθητικό της πλάνο με την ίδια ένταση. Εναλλακτικά, αν για παράδειγμα μειώσει την έκπτωση και προσφέρει 25% επιπλέον προιόν δώρο σε μεγαλύτερο μπουκάλι, θα κοστίζει πάλι 7 ευρώ.
«Εκτιμώ ότι οι εταιρείες που έχουν συνηθίσει τους καταναλωτές στο 1+1 δεν θα σταματήσουν αυτή την πρακτική, διότι ο καταναλωτής μπορεί να εγκαταλείψει την μάρκα», παρατηρεί ο κ. Πεταλάς, προσθέτοντας πως αν δεν δούμε προσφορές 1 + 1 μπορεί να δούμε έκπτωση 30% ή 40% έτσι ώστε η τελική τιμή να είναι ίδια ή καλύτερη.
Ο ρόλος του καταναλωτή
Κι αν ο Μάρτιος θα είναι λίγο πολύ δοκιμαστικός για τα νέα μέτρα, που αλλάζουν άρδην την αρχιτεκτονική της αγοράς όπως λειτουργούσε για 10ετίες, μεγάλο ερώτημα είναι πώς θα συμπεριφερθούν οι εταιρείες στη συνέχεια ως προς την ένταση των προωθητικών τους ενεργειών.
Οι μεγάλες εταιρείες ετοιμάζονται να λανσάρουν έρευνες για να μετρήσουν πώς ο καταναλωτής θα κατανοήσει την νέα αρχιτεκτονική των τιμών και πώς θα επιλέξει την καλύτερη γι αυτόν λύση.
Με βάση αυτές τις έρευνες και με βάση πώς θα συμπεριφερθεί ο καταναλωτής στα νέα δεδομένα θα οριστικοποιηθεί και το πλάνο των προσφορών για τους επόμενους μήνες. Καμία εταιρεία δεν θέλει να χάσει μερίδια ανταγωνισμού. Και αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο για το μέλλον των μέτρων.
Και οι ανατιμήσεις
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως στο βάθος του χρόνου θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, οι προσφορές θα ενταθούν ώστε οι εταιρείες να μην χάσουν πελάτες και έτσι οι τελικές τιμές θα πέσουν ακόμη περισσότερο για τον καταναλωτή.
Στο μεταξύ ήδη μπαίνουν στην «μαύρη» λίστα της απαγόρευσης των προωθητικών ενεργειών για 3 μήνες προϊόντα που ανατιμήθηκαν μετά τις 10 Ιανουαρίου, λόγω και των διεθνών εξελίξεων και αυτά είναι σοκολάτες, χυμοί, καφέδες κ.α.