Ένα απίστευτο τροχαίο δυστύχημα συνέβη πριν λίγες μέρες στην Αλεξάνδρεια. Ένα αγροτικό αυτοκίνητο που κινούνταν στην 28ης Οκτωβρίου από τις σιδηροδρομικές γραμμές προς τον Μπαλτζή, στο ύψος του καφέ Quattro παρέσυρε ηλικιωμένο συμπολίτη μας, περίπου 75 χρονών, με τέτοια σφοδρότητα που τον σήκωσε ψηλά στον αέρα και τον έριξε πίσω στην καρότσα με αποτέλεσμα ο άτυχος άνθρωπος να καταλήξει.
Πρόκειται για ένα απίστευτο τροχαίο, το οποίο καταδεικνύει όλες τις παθογένιες της πόλης μας, οι οποίες μπορούν να συνοψιστούν σε τρία πράγματα.
1. Μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος
Η ύπαρξη ενός δρόμου μεγάλης τόσης κυκλοφοριακής έντασης όσο η 28η Οκτωβρίου μέσα σε κατοικημένη περιοχή, αποτελεί από μόνο του ένα μεγάλο πρόβλημα που ζητά λύση.
Περιφεριακή οδός
Πριν από μια δεκαετία και πλέον ο τότε Νομάρχης κ. Καραπαναγιωτίδης είχε δεσμευτεί ότι θα γίνει άμεσα μια περιφερειακή οδός πίσω από το δημοτικό γήπεδο της Αλεξάνδρειας που θα παίρνει όλη την κίνηση από την ΕΟ Βέροιας – Θεσσαλονίκης και το δρόμο των Γιαννιτσών και θα την οδηγεί απευθείας στην Εγνατία οδό, χωρίς να περνάει μέσα από την πόλη και από κατοικιμένη περιοχή. Μάλιστα σε μια προεκογική συνέντευξη Τύπου σε ερώτηση του ΠΟΛΙΤΗ και του αείμνηστου Εκδότη και Διευθυντή Φίλιππα Σουρλόπουλου, ο τότε Νομάρης είχε απαντήσει ότι υπάρχει έτοιμη η χρηματοδότηση του έργου και ότι αυτό θα γίνει άμεσα. Δυστυχώς όπως απέδειξε η ίδια η πραγματικότητα, το έργο δεν έγινε ποτέ. Η κινηση του δρόμου στην 28ης Οκτωβρίου όχι μόνο δεν μειώθηκε αλλά τα επόμενα χρόνια εντάθηκε ακόμα περισσότερο.
Βινιέτα
Μια δέσμευση της προηγούμενης κυβέρνησης που θα έδινε μια λύση στο πρόβλημα ήταν η καθιέρωση της «βινιέτας» στην είσοδο των φορτηγών στα βόρεια σύνορα. Με αυτό τον τρόπο τα φορτηγά που θα έμπαιναν στην χώρα θα πλήρωναν προκαταβολικά τα διόδια ανάλογα με τον προορισμό τους, με αποτέλεσμα ένας μέρους του όγκου που περνοούσαν μέσα από την Αλεξάνδρεια για να αποφύγουν κάποια διόδια να εκλείψει. Δυστυχώς ούτε αυτό το μέτρο έγνε πραγματικότητα και ο φόρτος της 28ης Οκτωβρίου παρέμεινε, μαζί με τον κίνδυνο για τους κατοίκους που μένουν εκεί.
2. Οδηγοί χωρίς παιδεία που οδηγούν ανεξέλεγκτα
Η οδηγική παιδεία σε όλη την Ελλάδα και φυσικά στην Αλεξάνδρεια είναι μηδαμινή και δυστυχώς αυτό το έχουμε πληρώσει ακριβά σε αίμα. Μικρά παιδιά που κάνουν κόντρες και τρέχουν σαν τρελλά, ενήλικες που θέλουν στο τιμόνι να αποδείξουν τον ανδρισμό τους, οδηγοί που παράλληλα τρώνε ή μιλούν στο τηλέφωνο, που δεν σέβονται διαβάσεις, συνθέτουν ένα πάζλ αναρχίας που δυστυχώς αυξάνει την επικινδυνότητα των δρόμων μας και έχει ως συνέπειες την αύξηση των τροχάιων ατυχημάτων.
Ειδικά στην Αλεξάνδρεια, όπου η σύνθεση του πληθυσμού παρουσιάζει, όπως όλοι γνωρίζουμε, κάποιες ιδιαιτερότητες, τα προβήματα αυτά είναι πιο αυξημένα και ειδικά στο συγκεκριμένο δρόμο τα ατυχήματα είναι αρκετά και ενιοτε και θανατηφόρα.
3. Έλλειψη βασικών υποδομών.
Πέραν της αντικειμενίκής επικινδυνότητας του συγκεκριμένου δρόμου λόγω του αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου και της έλλειψης οδηγικής παιδείας από πολλούς, υπάρχουν και κάποιες βασικές ελλείψεις στις υποδομές αυτού του δρόμου, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ακόμα περισσότερο η επικινδυνότητα του δρόμου ή έστω να μην μειώνεται.
Φανάρια
Για παράδειγμα η ανάγκη για τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών στο σημείο όπου διασταυρώνονται τρεις δρόμοι, η 28η Οκτωβρίου, η Αγίου Δημητρίου, και η Αλ. Παπάγου είναι αυταπόδεικτη. Η ανάγκη αυτή διατυπώνεται και στην κυκλοφοριακή μελέτη που έγινε πριν κάποια χρόνια από το Δήμο αλεξάνδρειας αλλά δυστυχώς πότε δεν εφαρμόστηκε ολοκληρωμένα.
Κόμβος
Η δημιουργία ενός κομβου στο τέλος της 28ης Οκτωβρίου, στις σιδηροδρομικές γραμμές είναι επίσης κάτι που προβλέπεται στην κυκλοφοριακή μελέτη αλλά δυστυχώς ποτέ δεν έγινε. Κάποιοι λένε ότι κυκλικοί κόμβοι πρέπει να γίνουν και σε άλλα σημεία.
Στάση & Στάθμευση
Επίσης η στάση και η στάθμευση φορτηγών και ΙΧ πάνω στην 28ης Οκτωβριου, που «κλείνουν» την ορατότητα στους οδηγούς που προσπαθούν να περάσουν στις διασταυρώσεις είναι επίσης ένας παράγοντας που επιτείνει την επικινδυνότητα του δρόμου και δυστυχώς δεν γίνεται κάτι για να αντιμετωπιστεί. Η καλύτερη τροχονόμευση είναι κάτι που θα μπορούσε να δώσει μια λύση σ’αυτό πρόβλημα.
Χρειάζεται πιο γρήγορη αντιμετώπιση των προβλημάτων
Η ποιότητα του οδοστρώματος μέχρι πριν λίγο καιρό ήταν μαύρο χαλι. Τελικά ύστερα από παρέμβαση της Αντιπεριφέρειας Ημαθίας ο δρόμος αποκαταστάθηκε. Τα αυτοκίντα περνούν ομαλά και σταμάτησε η όχληση από τους ήχους των φορτηγών στους περιοίκους. Μειώθηκε επίσδης και η επικινδυνότηα του δρόμου.
Είναι ένα θετικό παράδειγμα το οποίο μας διδάσκει το εξής. Ένα απλό πρόβλημα μορεί να λυθεί πολύ γρήγορα με μια απλή παρέμβαση. Στην προκειμένη περίπτωση ήταν το στρώσιμο ασφάλτου. Παρ’όλ’αυτά συνήθως διαιωνίζεται για χρόνια προκαλώντας μεγάλα προλβήματα στους πολίτες.
Ένα από τα ζητούμενα μιας Αυτοδιοικητικής Αρχής δεν είναι μόνο ο σχεδιασμός και η εξαγγελία έργων αλλά και η αποτελεσματικότητα που δείχνει στην αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων. Πόσο ικανή είναι να ξεπερνάει γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και πόσο γρήγορα μπορεί να δώσει λύση σε προβλήματα που ανά πάσα στιγμή μπορεί να στοιχίσουν τη ζωή κάποιων δημοτών.