Στον κόσμο της τεχνολογίας, το 2023 θα μείνει ίσως στην ιστορία ως η χρονιά που η γενετική τεχνητή νοημοσύνη έγινε mainstream, σύμφωνα με το BBC.
Από τον κώδικα του υπολογιστή, μέχρι τα έργα τέχνης και τα δοκίμια, τα γενετικά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης μπορούν γρήγορα να δημιουργήσουν μια σειρά περιεχομένου το οποίο, αν και δεν είναι τέλειο, έχει γίνει βασικό εργαλείο σε ορισμένες βιομηχανίες και επαγγέλματα.
Υποστηριζόμενο από τη Microsoft, το ChatGPT άνοιξε το δρόμο με την κυκλοφορία του στα τέλη του 2022 και έκτοτε συσσωρεύονται αντίπαλοι.
Αυτό το μήνα προχώρησε σε μια από τις πιο σημαντικές κινήσεις, όταν η Alphabet, ιδιοκτήτρια της Google, αποκάλυψε το Gemini – ένα AI που θα ενσωματωθεί στα προϊόντα της Google, συμπεριλαμβανομένου του chatbot και της μηχανής αναζήτησης.
Η Alphabet ισχυρίζεται ότι το Gemini ξεπερνά την τρέχουσα έκδοση του ChatGPT. Αλλά ο δημιουργός του ChatGPT, OpenAI, λέει ότι δεν μένει ακίνητο. Υπόσχεται μια πιο ισχυρή έκδοση του λογισμικού της το επόμενο έτος.
Τον Νοέμβριο, σε ένα συνέδριο για προγραμματιστές λογισμικού, ο διευθύνων σύμβουλος της OpenAI, Sam Altman, δήλωσε: «Αυτό που ξεκινήσαμε σήμερα θα φαίνεται πολύ γραφικό, σε σχέση με αυτό που είμαστε απασχολημένοι να δημιουργούμε για εσάς τώρα».
Εν τω μεταξύ, οι επενδυτές ρίχνουν χρήματα στον κλάδο, ελπίζοντας να υποστηρίξουν τον επόμενο μεγάλο παίκτη.
Σύμφωνα με το PitchBook, σε όλο τον κόσμο, οι εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων έριξαν 21,4 δισεκατομμύρια δολάρια (17,5 δισεκατομμύρια λίρες) σε νεοσύστατες εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης και αυτό ήταν μόλις στα τέλη Σεπτεμβρίου.
Για λόγους σύγκρισης, ολόκληρο το 2022, επενδύθηκαν μόλις 5,1 δισεκατομμύρια δολάρια.
Με φειδώ… η τεχνητή νοημοσύνη
Ωστόσο, ορισμένοι προειδοποιούν ότι δεν πρέπει να παρασυρθούμε υπερβολικά. Ο Ben Wood, επικεφαλής αναλυτής της CCS Insight, λέει ότι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη θα έχει ένα «κρύο ντους» το 2024.
«Η διαφημιστική εκστρατεία έχει αγνοήσει, νομίζουμε, μερικά εμπόδια που απλώς θα την επιβραδύνουν λίγο βραχυπρόθεσμα», λέει.
Επισημαίνει ότι είναι πολύ ακριβό να αναπτυχθεί και να λειτουργήσει ένα παραγωγικό σύστημα AI. Απαιτεί πολλή υπολογιστική ισχύ και ακριβά τσιπ υπολογιστών που είναι σε έλλειψη.
Για να μετριάσει αυτό το κόστος, προβλέπει ότι κάποια τεχνητή νοημοσύνη θα μετακινηθεί σε υβριδικά συστήματα, όπου μέρος της επεξεργασίας γίνεται τοπικά – στον φορητό υπολογιστή ή το τηλέφωνό σας.
Ο κ. Wood λέει επίσης ότι η ρύθμιση και οι νομικές μάχες θα μπορούσαν να ηρεμήσουν την τρέχουσα μανία για γενετική τεχνητή νοημοσύνη.
«Οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να διαπιστώσουν ότι καταλήγουν σε μια κατάσταση όπου επενδύουν πολλά χρήματα σε μια υπηρεσία που τροφοδοτείται από AI και στη συνέχεια πρέπει να επαναφέρουν μερικά από αυτά για να συμμορφωθούν με τον κανονισμό».
Το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους, ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου, σύμφωνα με την Schmidt Automotive Research. Αυτό θα καταστήσει το Ηνωμένο Βασίλειο τη δεύτερη αγορά, μετά τη Γερμανία που θα φτάσει σε αυτό το ορόσημο.
Παρόλα αυτά, το 2024 αναμένεται να είναι άλλη μια δύσκολη χρονιά για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων (EV), όπως αναφέρει το ΒBC.
Στα τέλη του 2023, η Ford, η GM και η Tesla σταμάτησαν τα σχέδιά τους να επεκτείνουν την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Τον Οκτώβριο, η Mercedes-Benz περιέγραψε την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων ως «βάναυση», κατηγορώντας τον πόλεμο τιμών και τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Οι αναλυτές δεν αναμένουν ότι η κατάσταση θα γίνει πολύ πιο εύκολη.
Ο Matthias Schmidt, αναλυτής της αγοράς αυτοκινήτων, προβλέπει ένα στάσιμο έτος για τις πωλήσεις EV σε όλη την Ευρώπη το 2024. Σε παραδοσιακά ισχυρές αγορές όπως η Γερμανία και η Νορβηγία δεν βλέπει σχεδόν καθόλου ανάπτυξη.
Ωστόσο, το Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσε να είναι ένα φωτεινό σημείο λόγω της εισαγωγής της εντολής οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ZEV). Από τον Ιανουάριο, λίγο περισσότερο από το ένα πέμπτο των οχημάτων που πωλούνται πρέπει να είναι ηλεκτρικά, με τον στόχο να αναμένεται να φτάσει το 80% μέχρι το 2030.
Όλα αυτά θα μπορούσαν να είναι υπέροχα νέα για όποιον έχει τα χρήματα να αγοράσει ένα EV.
“Θα είναι μια συνολική αγορά αγοραστών, ειδικά όταν πρόκειται για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς οι κατασκευαστές σπεύδουν να εκπληρώσουν τους στόχους της εντολής ZEV”, λέει ο κ. Schmidt.
“Οι περικοπές θα κρυφτούν όμως, μέσω συμφωνιών χρηματοδότησης και υψηλότερων επιπέδων εξοπλισμού χωρίς επιπλέον κόστος – καθώς οι κατασκευαστές θα διστάσουν να είναι πολύ ανοιχτοί σχετικά με τις περικοπές τιμών”, προσθέτει.
Τα ρομπότ μπαίνουν με φόρα στην αγορά εργασίας
Τα ανθρωποειδή ρομπότ θα μπορούσαν να αρχίσουν να φαίνονται πιο χρήσιμα το επόμενο έτος. Στην Tesla, οι μηχανικοί εργάζονται στο Optimus – ένα ανθρωποειδές ρομπότ που ελπίζουν ότι σύντομα θα κάνει βασικές εργοστασιακές εργασίες.
Ένα βίντεο που κυκλοφόρησε νωρίτερα αυτό το μήνα έδειξε την τελευταία έκδοση του Optimus – ελαφρύτερο από το προηγούμενο μηχάνημα, με νέα χέρια και τροφοδοτείται από νέους κινητήρες. Τον Ιούλιο, ο Musk δήλωσε ότι το Optimus θα είναι σε θέση να εργαστεί σε εργοστάσιο της Tesla το 2024.
“Όσον αφορά το πότε θα είναι σε θέση να κάνει κάποια χρήσιμα πράγματα, θα το δοκιμάσουμε πρώτα στα δικά μας εργοστάσια – αποδεικνύοντας τη χρησιμότητά του. Αλλά νομίζω ότι θα είμαστε σε θέση να κάνουμε κάτι χρήσιμο στα εργοστάσιά μας κάποια στιγμή το επόμενο έτος. Είμαι αρκετά σίγουρος γι’ αυτό».
Η Tesla έχει άφθονο ανταγωνισμό στον τομέα των ανθρωποειδών ρομπότ. Άλλες εταιρείες έχουν ήδη ρομπότ που μαθαίνουν καθήκοντα σε εργασιακά περιβάλλοντα.
Η Amazon δοκιμάζει ένα ανθρωποειδές ρομπότ στις αποθήκες της. Ονομάζεται Digit, το ρομπότ μπορεί να κινηθεί, να πιάσει και να χειριστεί αντικείμενα με παρόμοιο τρόπο με έναν άνθρωπο.
Έχει αναπτυχθεί από την Agility Robotics, η οποία ελπίζει να παραδώσει ρομπότ Digit σε άλλους πελάτες το επόμενο έτος.
Εν τω μεταξύ, στον Καναδά, η Sanctuary AI εκπαιδεύει το ρομπότ της, που ονομάζεται Phoenix, να κάνει συγκεκριμένες εργασίες, όπως η συσκευασία τσαντών. Το 2024 το σχέδιο είναι να διευρυνθεί το φάσμα των καθηκόντων που μπορεί να εκτελέσει το Φοίνιξ.