Μπορεί τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των εργαζομένων στις τράπεζες να βαίνει συνεχώς μειούμενος, ο εν εξελίξει ωστόσο μετασχηματισμός τους καθιστά απαραίτητη τη συνεχή ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού σε νευραλγικούς για την επιτυχία του εγχειρήματος τομείς. Η συρρίκνωση του φυσικού τους δικτύου και η ταυτόχρονη μεταφορά της πλειονότητας των εργασιών σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες περιορίζουν τις ανάγκες σε καταστήματα και υποστηρικτικές υπηρεσίες, αλλά την ίδια στιγμή τις αυξάνουν σε θέσεις-κλειδιά για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή.
«Η εύρεση καταρτισμένου προσωπικού, με εξειδικευμένες, σύνθετες γνώσεις και εμπειρία αποτελεί σήμερα μία δύσκολη άσκηση, όπως συμβαίνει στους περισσότερους κλάδους της οικονομίας, λόγω των σαρωτικών αλλαγών που επιφέρει με ταχύτητα η τεχνολογική εξέλιξη» υποστηρίζουν τραπεζικές πηγές.
Ο ανταγωνισμός
Οπως λένε, «πλέον οι χρηματοοικονομικές γνώσεις δεν αρκούν. Απαιτείται και εμπειρία σε θέματα τεχνολογίας». Για τον λόγο αυτόν, σημειώνουν, «οι τράπεζες δίνουν μάχη για την προσέλκυση υποψηφίων με τα κατάλληλα προσόντα και είναι διατεθειμένες να δώσουν έως και 50% περισσότερα χρήματα σε σύγκριση με την κλαδική σύμβαση για να τους εντάξουν στους ομίλους τους».
Επιπρόσθετα, τονίζουν ότι τα πιστωτικά ιδρύματα δεν ανταγωνίζονται μόνο μεταξύ τους σε αυτό το μέτωπο, αλλά και με εταιρείες πληροφορικής, που επίσης αναζητούν εργαζομένους με τα ίδια χαρακτηριστικά. Όπως λένε, οι ανάγκες για προσωπικό με τεχνολογικό προσανατολισμό υπολογίζονται σε 5.000 άτομα ετησίως στη χώρα μας, ενώ οι απόφοιτοι συναφών σχολών μετά βίας ξεπερνούν τις 3.500.
Νέες δεξιότητες
«Περίπου το 10% της προσφοράς προέρχεται από τις τράπεζες. Με αυτό το δεδομένο, εκτιμάται ότι θα ανοίξουν περί τις 1.500 νέες θέσεις εργασίας στον κλάδο, 500 κάθε χρόνο, έως το 2025» υπογραμμίζουν σχετικά οι ίδιοι κύκλοι. Οπως αναφέρει η Νατάσσα Πασχάλη, γενική διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού Ομίλου (Group CHRO) της Eurobank, «οι τράπεζες τα τελευταία χρόνια βρέθηκαν αντιμέτωπες με πολλές προκλήσεις και προκειμένου να ανταποκριθούν έπρεπε να αναπτύξουν αποφασιστικά το ανθρώπινο δυναμικό τους με νέες δεξιότητες, σε μια περίοδο ταχείας ανάπτυξης και ψηφιακού μετασχηματισμού». Για τους λόγους αυτούς, προσθέτει η ίδια, «η Eurobank κινήθηκε στοχευμένα προς τρεις κατευθύνσεις: την υιοθέτηση νέων τρόπων εργασίας, μεθοδολογιών και τεχνολογιών, τον εκσυγχρονισμό της εικόνας της ως εργοδότης και την προσέλκυση των κατάλληλων ταλέντων για την επόμενη ημέρα».
Η ζήτηση
Σήμερα, οι ειδικότητες με τη μεγαλύτερη ζήτηση στον τραπεζικό τομέα είναι οι εξής:
1 Ειδικοί στη διαχείριση περιεχομένου. Διαμορφώνουν το περιεχόμενο στις ψηφιακές πλατφόρμες και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με στόχο να είναι κατανοητό στον πελάτη, να τον βοηθά να βρει τη λύση που του ταιριάζει και να προβάλλεται όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά στις μηχανές αναζήτησης.
2 Ειδικοί στον σχεδιασμό της εμπειρίας του χρήστη. Αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό όλου του ταξιδιού ενός πελάτη από τη στιγμή της αναζήτησης ενός προϊόντος έως την απόκτησή του.
3 Προγραμματιστές με ειδίκευση στην κυβερνο-ασφάλεια και στην προστασία των πληροφοριών.
4 Εσωτερικός έλεγχος συστημάτων. Πρόκειται για θέσεις που απαιτούν συνδυασμό γνώσεων λογιστικής και πληροφορικής.
5 Ειδικοί στον έλεγχο και στην αξιολόγηση των αυτοματοποιημένων μοντέλων, τα οποία χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο για την πιστοληπτική εξέταση των δανειοληπτών.
Στο πλαίσιο αυτό, οι τράπεζες απευθύνουν κάθε χρόνο κάλεσμα σε αποφοίτους μαθηματικών σχολών και τμημάτων πληροφορικής, στους οποίους παρέχουν τόσο θεωρητική εκπαίδευση όσο και πρακτική άσκηση.
ΠΗΓΗ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ(ΟΤ)